دپارتمان محیط زیست شرکت زیست انرژی پارس (PEN) با داشتن رتبه 1 محیط زیست از سازمان برنامه و بودجه و فعالیت گسترده در زمینه­ های ذیل، یکی از موفق­ترین شرکت­ها در زمینه مطالعات جامع محیط ­زیست می­باشد.
e2-min

مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح توسعه میدان گازی فاز 12 پارس جنوبی در دو بخش ساحلی و فراساحلی، در طی سال های 1389-1390، در دستور کار مهندسان مشاور زیست انرژی پارس قرار گرفت. این طرح با هدف بهره‌گيري از مخازن گاز طبيعي واقع در حوزه گازي پارس جنوبي در خليج فارس و در فلات قاره مشترك بين ايران و قطر، در ميدان گازي فاز 12 واقع در بلوك جنوب شرقي حوزه گازي پارس جنوبي و حاشيه خط مرزي با كشور قطر، در دست انجام می­باشد.

موفقیت این شرکت به عنوان اولین و تنها مشاور زیست محیطی در اخذ تائیدیه و مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل استان بوشهر در مدت زمان کمتر از 9 ماه در منطقه پارس جنوبی از جمله افتخارات و دستاوردهای حائز اهمیت این مهندسان مشاور در زمینه محیط زیست می­باشد.

e1-min
e4-min

از جمله سوابق کاری موفق شرکت مهندسان مشاور زیست انرژی پارس در زمینه مطالعات محیط زیست پالایشگاه ها و اخذ مجوز می­توان به تهیه مطالعات ارزيابي اثرات زیست محیطی طرح فراگير پالايشي سيراف در سال 1394 برای شركت زيرساخت فراگير پالايشي سيراف اشاره نمود.

این طرح بعنوان بزرگترين پالايشگاه ميعانات گازي دنيا با مساحت تقريبي 283 هکتار با هدف جلوگيري از خام ­فروشي ميعانات گازي، ايجاد ارزش افزوده، اشتغال زايي و تضمين توليد حداکثري از ميدان گازي پارس جنوبي توسط شركت‌هاي واجد شرايط بخش‌ خصوصي در استان بوشهر، شهرستان کنگان، منطقه پارس 2 (کنگان)، بين فازهاي 13 و 19  احداث می گردد.

e3-min
e6-min

مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی خط لوله صادرات گاز به کشور عمان (بخش فراساحلی) از شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) به این مشاور ابلاغ گردید.

مشاور زیست محیطی بخش فراساحلی طرح (کوه مبارک تا صحار) در بخش ایران،  گروه مشاوران زیست انرژی پارس (PEN) و مشاور زیست محیطی طرح در نیمه عمان پروژه، تیم مشترک مشاوران زیست انرژی پارس (PEN) و مشاوران فنی و زیست محیطی الصفا (AETS) از کشور عمان بوده است. در بخش عمانی طرح، گزارش Scoping Report تهیه شده در آبان ماه سال 1395 به وزارت محیط زیست و امور آب و هوای کشور عمان (MECA) ارائه گردید و پس از بررسی های متعدد کارشناسی و در اسفندماه 1395 مورد تائید آن وزارت محترم قرار گرفت. گزارش جامع پروژه نیز در خرداد 1397 به تائید MECA و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست کشور رسیده است.

e5-min
e8-min

بزرگراه سوران- چومان، سومین قطعه از اتوبان سراسری و پراهمیت اربیل- چومان است که کریدور مرزی حاج عمران- پیرانشهر را به مرکز دولت اقلیم کردستان، شهر اربیل متصل می­سازد. قطعه سوران- چومان از صعب­العبور ترین منطقه پروژه عبور کرده و تماما در اراضی کوهستانی واقع شده است. این قطعه در مسیر 40 کیلومتری خود دارای 12 کیلومتر پل و تونل است.

مطالعات جامع زیست محیطی پروژه سوران چومان در سال 2012 از سوی وزارت راه و اسکان دولت اقلیم کردستان به شرکت زیست انرژی پارس واگذار شده که این مطالعات با نظارت کنسرسیوم مشترک هراز راه و گروه مهندسی تارا و بر اساس شرح خدمات بانک جهانی تهیه و تائید شده است.

e7-min
e10-min

این شرکت در سال 1389، انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح انبار نفت بزرگ غرب تهران را بعنوان بزرگترین انبار نفت کشور با مشارکت شرکت مهندسان مشاور پارس به سفارش شرکت ملی پخش فرآورده­ های نفتی ایران انجام داده است. محل طرح در استان تهران، شهرستان های کرج و شهریار واقع شده است. تاسيسات انبار نفت غرب تهران شامل مخازن نفت کوره، گازوئیل، گازوئیل کم گوگرد، سوخت هوایی، نفت سفید، بنزین و بنزین سوپر بوده که فرآورده های مذکور از طریق خط لوله، کامیون های نفتکش (جاده پیما) و قطار بوسیله پمپ ­های تخلیه دریافت می­گردد. با توجه به افزايش ظرفيت پالايشگاههای کشور و ضرورت تامين نيازهاي آينده، احداث انبارهاي مختلف جهت ذخيره فرآورده هاي حاصل از پالايشگاه ضروري مي­باشد كه اين پروژه نيز در همين راستا اجرا گردیده است.

e9-min
e12-min

اخذ مجوز زیست محیطی طرح احداث کارخانه قند شهدای دزفول از شهریور ماه 1390 تا تیر ماه 1391 در مدت زمان کمتر از یکسال بعد از عقد قرارداد با شركت قند شهدای دزفول از جمله سوابق موفق شرکت زیست انرژی پارس می باشد. طرح فوق با وسعت 5/93 هکتار و ظرفیت تولید در حدود 125,000 تن در سال در استان­ خوزستان، شهرستان دزفول، بخش سردشت، دهستان ماهور برنجی در کیلومتر 12 جاده دزفول-شوشتر واقع گردیده است.

e14-min

این شرکت در سال 1394، مطالعات ارزيابي اثرات­ زیست محیطی طرح تامین و انتقال آب شیرین از دریای عمان به کرمان، در شهرستان­ های سیریک، ميناب، بندرعباس و حاجی ­آباد از استان­ های کرمان و هرمزگان را به سفارش  سازمان عمران کرمان انجام داده است. محل تامین آب، دریای عمان و نقطه هدف شهرهای جدید استان هرمزگان (هماگ) و کرمان (دل عالم) می­باشد. ظرفيت طرح در حدود 8/2 مترمکعب در ثانیه برآورد شده است.

علاوه بر مورد فوق در این طرح، شرکت زیست انرژی پارس مسئولیت مکانیابی و جانمایی آبگير به مساحت 167000 مترمربع و سایت آب­ شيرين­ کن به مساحت 303000 مترمربع را بر عهده داشته است که با لحاظ مسائل و حساسیت­ های محیط­ زیست و همچنین صرفه اقتصادی به انجام رسانیده است.

e13-min
e16-min

مطالعات طرح جامع زیست­ محیطی معادن جوشقان استرک از جمله سوابق محیط زیستی این مهندسان مشاور در طرح های معادن بوده که از آذر ماه 1390 تا خرداد ماه 1391 با توجه به الزام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در دستور این شرکت قرار گرفت.

محدوده مطالعاتی طرح بر اساس آخرين تقسيمات سياسي و اداري كشور در استان اصفهان، شهرستان کاشان، بخش مرکزی، دهستان کوه پایه واقع شده است.

انجام مطالعات فوق توسط این مهندسان مشاور، منجر به تهیه و ارائه یک برنامه مدیریت محیط زیستی (EMP) پویا و قابل اجرا به‌منظور کاهش اثرات نامطلوب محیط زیستی ناشی از عملیات معدن­ کاری و مدیریت سبز معادن مذکور تا پایان عمر معدن و پس از آن جهت جمع ­آوری گردیده است.

e15-min

پروژه توسعه میدان گازی فرزاد A  و B از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران و با نظارت شرکت پتروپارس در سال 1391 به این مهندسان مشاور واگذار گردید. میدان گازی فرزاد در حوالی جزیره فارسی در خلیج فارس واقع شده است که بخشی از آب های سرزمینی مشرف به استان بوشهر است. این میدان گازی فراساحلی در بخش جنوبی خود در آب­ های عربستان قرار گرفته و از این جهت، در ردیف مخازن مشترک قرار دارد. این میدان گازی تنها میدان گازی فراساحلی کشور عربستان بوده لذا برنامه ­ریزی برای برداشت از میدان و مطالعات پایه در این زمینه، از زمان­بندی بسیار سریع با رعایت الزامات استراتژیک و محرمانگی کامل انجام شده است. میزان سولفور موجود در این میدان 8 برابر مقادیر متداول در سایر میادین گازی خلیج فارس است که از حساسیت­ها و الزامات ویژه برخوردار بوده است.

شرکت زیست انرژی پارس پس از مطالعات کامل ساحلی و فراساحلی موفق به اخذ مجوز زیست محیطی طرح توسعه میدان گازی فرزاد از سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان اولین پروژه منطقه ویژه پارس شمالی شده است.

e17-min
e20-min

شرکت زیست انرژی پارس در پی افزایش دامنه حضور خود در منطقه ویژه اقتصادی پارس، موفق به حضور و تائید صلاحیت در لیست مشاوران منتخب شرکت نفت توتال فرانسه برای مطالعات ESHIA پروژه فاز 11 پارس جنوبی شد.

زیست انرژی پارس تنها شرکت ایرانی تائید صلاحیت شده در این وندور لیست بود که به همراه 4 شرکت فرانسوی و 2 شرکت انگلیسی در مناقصه بین­ المللی مطالعات ESHIA فاز 11 شرکت و با توجه به سوابق کاری مشابه و امتیاز بومی بودن، موفق به اخذ این پروژه در سال 2017 میلادی گردید.

کنسرسیوم زیست انرژی پارس با شرکت هلندی FUGRO مطالعات ESBS فاز 11 را با موفقیت در همان سال به اتمام رساند. در ابتدای سال 2018 در قرارداد دیگری، کنسرسیوم زیست انرژی پارس و شرکت فرانسوی SLR، متولی انجام مطالعات تکمیلی ESHIA فاز 11 پارس جنوبی شدند که در میانه راه، به دلیل تحریم­ها و تغییر سیاست شرکت نفتی توتال، این مطالعات ناتمام ماند.

e19-min
e22-min

شرکت زیست انرژی پارس، به عنوان مشاور ثابت و معتمد منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، موفق به انجام اولین مطالعات ارزیابی راهبردی (استراتژیک) محیط زیست (SEA) در کشور برای برنامه ریزی توسعه صنایع در منطقه آزاد چابهار در راستای اجرایی شدن بند الف ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه شده است. این مطالعات، اولین مطالعه رسمی SEA در کشور محسوب می­شود که در اردیبهشت ماه 1396 به اتمام رسیده است. منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار با وسعت تقریبی 14.000 هکتار در اراضی مشرف به نیمه شرقی و شمال خلیج چابهار قرار دارد. در این مطالعات علاوه بر بررسی جامع پتانسیل­ها و زیرساخت­های منطقه آزاد چابهار، نقشه ­های رقومی پایه با قدرت تفکیک 30 متر برای کل حوزه آبریز خلیج چابهار به وسعت بیش از 430.000 هکتار تهیه گردید. علاوه بر مطالعات ارزیابی توان اکولوژیک، مدلسازی کیفیت پایه زیستگاه و درجه تخریب در مقیاس کلان و خرد با استفاده از مدل INVEST انجام شده است که از ویژگی­ های متمایز این مطالعات محسوب می­شود.

e21-min

در سال 2017 میلادی، شرکت ایتالیایی InterOil با مشارکت شرکت پتروپارس اقدام به بررسی پتانسیل سرمایه­ گذاری در راستای ایجاد یک بندرگاه صنعتی به منظور ارائه خدمات نفت و و گاز در منطقه پارس شمالی نمودند. شرکت زیست انرژی پارس بر عنوان تنها شرکت ایرانی دارای سابقه کار در منطقه پارس شمالی، موفق به جلب نظر مساعد مجریان پروژه برای انجام مطالعات EIS مرکز خدماتی نفت و گاز پارس شمالی (OGSC) شد. در کنار این مشاور، شرکت دانمارکی COWI مسئولیت ارائه خدمات مهندسی و طراحی پروژه را بر عهده داشت.

این بندرگاه در پنج فاز (یارد ذخیره و لجستیک، یارد تاسیساتی، ترمینال واردات، بندرگاه تجاری، یارد توسعه آتی) طراحی و مورد مطالعه قرار گرفت.

این مطالعه فرصت بهینه ­ای در اختیار این مشاور قرار داد تا با مطالعات میدانی دقیق، به اطلاعات جدید و منحصر به فردی از مناطق بکر ساحلی و دست نخورده حوالی روستای بریکان در 80 کیلومتری شرق بندر بوشهر، دست یابد.

e23-min
FGR 2

بازیابی گازهای فلر (FGR) یک پروژه بزرگ برای تامین خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند در خلیج فارس است که از گازهای مازاد میادین نفتی قدیمی تامین خواهد شد. در این پروژه، گازهای مازاد به جای سوختن در فلر یا تزریق به سازندهای مخزنی، مورد بازیابی و استفاده قرار خواهند گرفت.
پروژه تامین خوراک پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس یک پروژه بزرگ شامل ده زیرپروژه به ارزش 1.109 میلیارد دلار است که مطالعات زیست محیطی آن بر اساس شرح خدمات بانک جهانی (WB/IFC) انجام شده است. در این پروژه تعداد 36 فلر قدیمی از چندین میدان نفتی قدیمی (مارون، رامشیر، رگ سفید، پازنان، آغاجاری، بی بی حکیمه و گچساران) در حال بهره برداری در دو استان جنوبی کشور (استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد) از چرخه سوختن حذف می شود. این پروژه شامل بیش از 472 کیلومتر خط لوله و 15 ایستگاه جدید کمپرسور گاز است و سالانه 16.990.663 تن گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد. نتایج این مطالعه پس از تایید سازمان حفاظت محیط زیست ایران و به دلیل مزیت های قابل توجه زیست محیطی به بنیاد بین المللی GCF برای استفاده از تسهیلات تشویقی معرفی خواهد شد.

FGR 1