سیستم‎های اطلاعات مکانی (GIS) و سنجش از دور (RS) با موضوع اصلی اخذ، ذخیره‎سازی، بازیابی، مدیریت و پردازش داده‎های مکان مرجع و توصیفی به منظور تولید اطلاعات قابل استفاده برای تصمیم ­گیری می‎باشد. تحلیل‎های کمی و کیفی مکانی، توسعه اطلاعات قابل برداشت از داده‎های مکانی و در نهایت بهبود روش‎های نمایش و ارائه نتایج حاصل به کاربران تخصصی و عام از عمده فعالیت‎هایی است که در این دپارتمان توسط شرکت زیست انرژی پارس (PEN) انجام می‎شود. 

طرح بهره برداری صنعتی املاح از دریاچه ارومیه در سال 1397 توسط سازمان زمین-شناسی و اکتشاف معدنی کشور به شركت مهندسين مشاور زیست انرژی پارس ابلاغ گرديد. در اين طرح، 6 گزینه مکانی شامل بندر رحمانی، آق گنبد، شمال میانگذر کلانتری، کاظم داداشی، بندر شرفخانه و چی چست با استفاده از سیستم‎های اطلاعات مکانی (GIS) و سنجش از دور (RS) با هدف پردازش داده‎های مکان مرجع و توصیفی جهت تولید اطلاعات قابل استفاده به منظور تصمیم گیری در خصوص نقاط بهره برداری صنعتی از نمک دریاچه مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات فوق با نظارت مرکز تحقیقات دانشگاه صنعت شریف انجام شده است.
هدف از اين پروژه در درجه اول کاهش درصد نمک‎ها و املاح دریاچه، جلوگیری از هدر رفتن منابع آب حوزه آبریز، حفظ آبخوان‎های اطراف دریاچه از نفود بیشتر آب شور به داخل آنها، جلوگیری از ایجاد ریزگردهای نمکی در آینده می‌باشد که در کنار این اهداف بهره برداری اقتصادی از دریاچه برای نجات خود دریاچه صورت خواهد گرفت. هم اکنون شوری شورابه به حدود 500 گرم بر لیتر رسیده است، یعنی نیمی از حجم شورابه برآورد شده، نمکهای محلول در آن است. برای رسیدن به شوری مناسب احیای دریاچه یعنی 250 گرم بر لیتر، باید برابر حجم موجود بدون در نظر گرفتن تبخیر آب شیرین وارد دریاچه نمود. اگر چنانچه بتوان بخش زیادی از نمک‎ها را از شورابه گرفت و غلظت را به حدود 100 گرم بر لیتر رساند، با ورود آب شیرین از نمک‎های بستر انحلال صورت می گیرد و دریاچه عمق خواهد گرفت که در این صورت حفظ دریاچه راحت تر خواهد شد.

شرکت نفت فلات قاره ایران دارای شش منطقه عملیاتی در خلیج فارس است که شامل مناطق سیری، لاوان، خارگ، بهرگان، کیش و قشم می باشد. در تمامی این مناطق عملیاتی، فرایندهای برداشت از منابع هیدروکربوری در محیط فراساحل اتفاق می افتد. ریزش های نفتی که از عوامل اصلی آلودگی در محیط های دریایی بویژه منطقه حساس خلیج فارس محسوب می شود، در این فرایندها کامل محتمل و پیش بینی شده است. کنترل و مدیریت ریزش های نفتی از الزامات و مستندات قانونی داخلی و بین المللی برخوردار است که در همین راستا، شرکت نفت فلات قاره ایران اقدام به توسعه روشهای مدیریتی در قالب پروژه ای تحت عنوان ” ایجاد و پیاده سازی نرم افزار جامع تحت وب مبتنی بر فناوری سنجش از دور ماهواره ای جهت پایش و تحلیل نرم افزاری نشت های نفتی در مناطق شش گانه شرکت نفت فلات قاره ایران” نموده است که انجام این پروژه در سال 1396 به شرکت زیست انرژی پارس محول شد. در این پروژه هدف این بوده است که نرم‌افزاری جهت شناسایی و تشخیص اتوماتیک لکه‌های نفتی در منطقه خلیج‌ فارس پیاده گردد که بتواند با تصاویر ماهواره‌ای و انجام پیش‌پردازش‌های لازم با اجرای الگوریتم‌های خود بر روی تصاویر مناطقی را که در آن لکه نفتی وجود دارد، موقعیت ریزش های نفتی را به ‌صورت خروجی روزانه به کاربر یا ناظر محیط‌ زیستی ارائه دهد تا سایر اقدامات لازم جهت پاک‌سازی و جلوگیری از پیشروی لکه نفتی به عمل آید. برنامه نویسی و تدوین این نرم افزار با قابلیت بالای موقعیت سنجی بر مبنای سیستم اطلاعات جغرافیایی، در نوع خود بینظیر بوده و اولین نمونه از این دست نرم افزارها در مدیریت محیط زیست محسوب می شود.