گروه مشاوران زیست انرژی (PEN)، صرفا در حوزه های مطالعات پایه طراحی، مهندسی و مشاوره تخصصی فعال می­ باشد.

شرکت زیست انرژی پارس به شناسه ملی 10103138130 به منظور ارائه خدمات مشاوره در زمینه مهندسی عمران و مدیریت و ارزیابی محیط زیست در تاریخ 1385/3/23 تاسیس گردیده است. این شرکت متشکل از چهار هسته اصلی تحت عنوان دپارتمان­ های عمران، محیط زیست، HSE و GIS می­باشد.

 

حفظ و ارتقاء وضعیت محیط زیست در پروژه ­های توسعه­ ای عمرانی، خدماتی و زیربنایی با دیدگاه توسعه پایدار و درخور از اهداف عالی گروه مشاوران زیست انرژی (PEN) می­باشد. دیدگاه و نگرش مدیریت ارشد این مجموعه از بدو تاسیس تاکنون، دیدگاهی فعال و پویا بوده است و همواره تلاش شده است که در کنار معرفی بهترین روش­های موجود (BAT)، توسعه دهنده بهترین فعالیت زیست محیطی (BEP) در طرح ­های توسعه باشد. دپارتمان­های عمران و محیط زیست، دو بازوی اجرایی اصلی این شرکت در همین راستا می­باشند. دامنه فعالیت­ های شرکت زیست انرژی پارس محدود به مطالعات پایه طراحی- مهندسی و مشاوره محیط زیست نبوده، بلکه در دوران احداث و بهره برداری طرح­ های توسعه نیز به عنوان ناظر، مجری پایش و نظارت طرح­ ها و پروژه­ های عمرانی، خدماتی و زیربنایی بوده است. طی 12 سال اخیر، گروه مشاوران زیست انرژی (PEN) موفق به انجام 159 عنوان پروژه در حوزه ایران و خاورمیانه شده است.


مطالعات مهندسی عمران و طراحی پهنه های شهری، از مهمترین فعالیت های مهندسان مشاور زیست انرژی پارس در سال های اخیر بوده است. طراحی و مطالعات پایه باغ پرندگان تهران و طرح توسعه جنگل های لویزان از تجربه های موفق این شرکت محسوب می شود. مطالعات پایه بوستان 180 هکتاری ایرانیان که بخشی از نمادهای شاخص شهری در منطقه 19 شهرداری تهران محسوب می شود و همچنین مشارکت در طرح ساماندهی و بهسازی مسیل و روددره قوری چای در منطقه 21 شهرداری تهران در سال 1391 به کارنامه این مهندسان مشاور اضافه شده است. طراحی بوستان سرخاندیز (شاندیز) و بوستان نگین نغندر (طرقبه) در استان خراسان رضوی نیز از جمله سوابق کاری دپارتمان عمران این مهندسان مشاور در حوزه های شهری بوده است.

طراحی تصفیه ­خانه­ های شهرهای باشت، لنده و سی­سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین طراحی مراکز دفن شهرهای دامغان و گرمسار در استان سمنان و هرسین در استان کرمانشاه نمونه ­هایی از تجارب کاری موفق دپارتمان عمران می­باشد.

دپارتمان محیط زیست شرکت مهندسان مشاور زیست انرژی پارس با مدیریتی کارآمد و تجربه انجام 121 عنوان پروژه طی 12 سال اخیر، این شرکت را تبدیل به یکی از شاخص شرکت­ های زیست محیطی کشور ایران نموده است.



این دپارتمان دارای رتبه 1 در تخصص محیط زیست از نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور می باشد. این شرکت مسئولیت مطالعات ارزیابی زیست محیطی توسعه میدان گازی فاز 12 پارس جنوبی را در دو بخش ساحلی و فراساحلی در کارنامه پرافتخار خود دارد که به موجب آن به عنوان اولین و تنها مشاور زیست محیطی، موفق به اخذ تائیدیه و مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل استان بوشهر در مدتی کمتر از 9 ماه در منطقه پارس جنوبی شده است. سوابق این مهندسان مشاور در منطقه ویژه انرژی پارس در میان سایر شرکت های مشابه، کاملا منحصر بفرد و انحصاری است.
مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی تاسیسات خشکی فازهای 12، 13 و 19 پارس جنوبی، مجموعه خطوط لوله و تاسیسات دریایی فازهای 12، 19، 14، 20 و 21 و همچنین میدان گازی فرزاد (پارس شمالی) که همگی توسط این مشاور انجام شده است، فرصتی را فراهم نموده که تجربه مطالعات محیط های فراساحلی در ساختار کارشناسی مهندسان مشاور زیست انرژی پارس تبدیل به تخصص مطالعات محیط های فراساحلی گردد. همچنین مطالعات زیست محیطی انبار نفت ماهشهر و مخازن ذخیره استراتژیک نفت ارومیه که هر دو در مجاورت پهنه های اکوسیستم آبی خلیج فارس و دریاچه ارومیه قرار داشته اند، از دیگر تجربیات موفق این مشاور در مطالعات اکوسیستم های فراساحلی محسوب می شود. تجربه مطالعات خطوط لوله فراساحلی در مقیاس بین المللی در “پروژه ملی صادرات گاز به کشور عمان”، از دیگر پروژه های موفق و مطرح این مشاور در سال 1395 بوده است. شرکت زیست انرژی پارس در کنار دو مشاور از کشور انگلستان و چهار مشاور از کشور فرانسه، تنها مشاور ایرانی است که در وندور لیست پیمانکاران ذی صلاح “شرکت نفتی توتال” برای مطالعات محیط زیست و محیط اجتماعی فاز 11 پارس جنوبی قرار گرفته است (2017).

تجربیات گسترده مطالعات زیست محیطی بیش از 8000 کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز، از دیگر موارد قابل توجه در سوابق این مهندسان مشاور است. خط انتقال فراورده های نفتی آبادان- اهواز- اراک (به طول 650 کیلومتر)، خط انتقال نفت خام ری- تبریز (به طول630 کیلومتر)، خط لوله نهم سراسری (1200 کیلومتر)، خط صادرات گاز به کشور عراق (کوهدشت- نفت شهر 260 کیلومتر)، خط انتقال گاز نائین- تهران (اتصال خط پنجم سراسری به طول 265 کیلومتر) و خط انتقال گاز یازدهم سراسری (1100 کیلومتر)، از جمله این موارد است.

“تدوین دستورالعمل کشوری دفع پسماندهای جیوه بر اساس مستندات کنوانسیون بازل” تحت نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران و دفتر حفاظت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور، و همچنین مطالعات “برآورد نیاز آبی تالاب بین المللی خور باهو و خلیج گواتر” تحت نظارت دفتر حفاظت تالاب های کشور، برگ های زرین دیگری از دفتر سوابق مهندسان مشاور زیست انرژی پارس است. شرکت زیست انرژی پارس به عنوان مشاور ثابت و معتمد منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، متولی انجام مطالعات ارزیابی راهبردی (استراتژیک) محیط زیست (SEA) برای برنامه ریزی توسعه صنایع در منطقه آزاد چابهار در راستای اجرایی شدن بند الف ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه بوده است. این مطالعات، اولین مطالعه رسمی SEA در کشور محسوب می شود که در اردیبهشت ماه 1396 به اتمام رسیده است.

شرکت زیست انرژی پارس حضور گسترده و فعالی در مناطق آزاد کشور داشته است. انجام بیش از 12 مورد مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی در مناطق آزاد چابهار، اروند، ارس و انزلی از تلاش فراوان این مشاور در مناطق آزاد کشور بعنوان شریان اقتصادی کشور حکایت می کند. دامنه این فعالیت ها از بنادر تفریحی و صنعتی تا پالایشگاه متغیر بوده است. طی 12 سال اخیر، گروه مشاوران زیست انرژی (PEN) موفق به انجام 159 عنوان پروژه در حوزه ایران و خاورمیانه شده است. پروژه های داخلی این مشاور عموما در نوار ساحلی جنوب کشور از جمله استان های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان متمرکز بوده است که حدود 43% کل پروژه های انجام شده را پوشش می دهد. زیست انرژی پارس (PEN) همچنین در حوزه آذربایجان، فلات مرکزی ایران و حوزه استان های شمالی نیز حضور قابل توجهی دارد.

شما از هر کجای سرزمین پهناور ایران، می­توانید از خدمات زیست انرژی پارس (PEN) استفاده کنید.